Link catre petitia depusa de APRCC poate fi gasit aici
Catre Asociatia Romana pentru Custodie Comuna
Ca urmare a petitiei dumneavoastra ce are ca obiect obtinerea
unui punct de vedere referitor la posibilitatea constatarii şi sanctionarii de catre organele
de politie a contraventiei prevazute
de art.27 alin.
(2) din Legea nr. 272/2004, va comunicam urmatoarele:
Aplicabile
in
materie
sunt dispozitiile OG nr. 2/2001, ale Codului
penal,
ale Legii
nr. 272/2004 privind protectia
si
promovarea
drepturilor
copilului,
republicata,
cu
modificarile
si completarile ulterioare.
Problema cu care am fost sesizati
este, in esenta, daca
prevederile art. 27 alin. (2) din Legea nr.
272/2004 antreneaza inca de la prima incalcare
raspunderea contraventionala a parintilor rezidenti care nu respecta programul
de relatii personale dispus de instants
in favoarea parintelui
nerezidenti, Pentru a dezlega aceasta problema, este necesar sa lamurim in ce masura
conduita
descrisa se incadreaza in norma prohibitiva contraventionala, urmand ca vinovatia sa fie apreciata
de la caz la Caz.in speta, prevederile art. 27 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 trebuie
coroborate cu art. 142
alin. (1) lit. j) si art. 142 alin. (2) lit. d) ale aceluiasi act normativ. Aceste norme juridice
sanctioneaza fapta persoanei care savarşeşteorice actiune de natura sa afecteze, inter
alia, dreptul copilului
la viata intima, familiala
şi privata cu amenda contraventionala de la 5000 lei la 10000 lei.
Avand in vedere cele mentionate, in cele ce urmeaza vom analiza daca o conduita
de tipul celor descrise in petitia
dumneavoastra se circumscrie unei .actiuni de natura sa afecteze dreptul copilului la viata
intima, familiala şi privata",in acest scop, vom pomi de la sistemul de protectie si promovare a arepturilor copilului in Romania. Astfel, Constitutia Romaniei, la art. 26,
prevede ca ,,autoritatile publice respecta
şi ocrotesc
viata intima, familiala si
privata". Din formularea textului de lege rezulta ca statul roman are atat o
obligatie negativa generala de a se abtine de la orice conduita prin care sa incalce acest drept al persoanelor fizice, cat si o obligatie pozitiva de a ,,ocroti" acest drept, de a lua masuri legale care sa previna
orice ingerinte din partea altor persoane. Asadar, acest drept se bucura de o protectie echivalenta cu cea conferita
de art. 8 al Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale (CEDO).
Masurile concrete de protectie ale dreptului la viata intima, farniliala si privata, in ce priveste legaturile personale
ale
copilului
cu
parintele
nerezident
sunt
stabilite,
cu
titlu
general, prin dispozitiile Codului civil (relevante in cauza sunt art. 56, 71 si urm. si, mai ales, art. 262 alin. (2) C. civ. care garanteaza dreptul copilului de a avea legaturi personale
cu parintele nerezident). Legea nr.272/2004
prevede masurile detaliate pe care statul roman le-a adoptat
pentru protectia acestui drept.
Astfel, art. 17 garanteaza dreptul copilului
,,de a mentine relatii personale si contacte directe cu parintii [ ... ]", iar art. 27 garanteaza dreptul
copilului ,,la protejarea
imaginii sale publice
si a vietii sale intime, familiale
si private".
Dreptul
la viata intima, familiala si privata are o sfera larga de aplicabilitate, putand include
si dreptul copilului la relatii
personale cu parintii, fapt ce reiese
inclusiv din jurisprudenta Curtii Constitutionale a Romaniei, dar şi a Curtii Europene a Drepturilor Omului
(CEDO). Asa cum se
poate observa, insa, legiuitorul a ales sa garanteze dreptul
copilului la relatii
personale cu parintele nerezident si sa detalieze masurile pozitive
de protectie a acestuia in mod
expres
şi distinct de cele pentru asigurarea respectarii dreptului la viata intima, familiala si privata. Prin urmare, apreciem ca sistemul de protectie
a drepturilor copilului in Romania separa
masurile de protectie a dreptului
la
viata intima, familiala si privata de cele pentru protectia dreptului de a mentine
legaturi
personale
cu
parintii. Tot
in sustinerea acestei ipoteze, observam ca pentru
fiecare
dintre
cele
doua
drepturi
ale
copilului sunt prevazute
sisteme sanctionatorii diferite. Astfel, pentru
incalcarea art. 17 si urm. din Legea nr. 272/2004 se prevede
un remediu judiciar - masurile prevazute la art.
20 al aceluiasi
act
normativ. Pe de alta parte, pentru incalcarea art. 27 alin.
(1) din Legea
nr.
272/2004
este
prevazuta
sanctiunea contraventionala de la art. 27 alin. (2) coroborat cu art. 142
alin. (1) lit. j) si art.
142 alin. (2) lit. d). Asadar, legiuitorul
a tratat
cu
o atentie deosebita dreptul copilului de a mentine relatii personale cu parintii sai si a prevazut
garantii speciale pentru
protectia acestuia, stabilind, pe de o parte, un continut
specific
al acestui drept si conduite
imperative
pentru
persoanele implicate intr-un asemenea raport juridic
si, pe
de
alta
parte,
un
regim
sanctionator divers, care poate
fi adaptat in functie de fiecare caz
in parte.
Concluzionand, apreciem ca dand o interpretare sistematica textului de lege
asupra
caruia
ne-ati solicitat sa ne pronuntam, in contextul intregului ansamblu de norme
ce asigura protectia drepturilor copilului,
conduita
descrisa
de dumneavoastra nu se poate considera o incalcare a art. 27 alin.
(2) al Legii nr. 272/2004, ci a art. 17 alin. (1) al aceleiasi
legi. Prin urmare,
astfel de sanctiuni
nu
pot fi aplicate pentru faptele parintilor
rezidenti
de a nu permite reluarea legaturilor directe
si efective ale copilului cu parintii
nerezidenti
prin diverse modalitati.
0 astfel de interpretare este in consens
si cu jurisprudenta CEDO in materie.
Astfel, Curtea de la Strasbourg a apreciat
ca obligatiile pozitive pe care statele le au in temeiul art.
8 pot implica şi adoptarea unor masuri ce vizeaza respectul vietii familiale in relatiile indivizilor intre ei, nu doar obligatia negativa de a se abtine de la orice ingerinte care nu sunt in deplin acord cu art.
8 alin. (2) CEDO (a se vedea
Minceva c. Bulgariei, nr. 21558/03, §81;
M C. c. Bulgariei, nr.
39272/98, §150). Totusi, Curtea a stabilit si ca
statele
se bucura de o marja considerabila de apreciere
in ce priveste
masurile cele mai adecvate in acest scop (Keegan c. lrlandei,
16969190,
§49). De asemenea,
a mai
aratat Curtea ca in cauzele referitoare la
inapoierea copiilor, caracterul adecvat al unei
masuri
se
judeca in functie
de rapiditatea punerii sale in aplicare
(Amanaliichioai c. Romdniei, nr. 4023/04, §92;
Jgnaccolo-Zenide c. Romdniei,nr.
31679/96, § 102;
Pini si altii c. Romdniei, nr.
78028/01 si 78030/01, § 17 5).
Nu in ultimul
rand,
Curtea
a apreciat ca impunerea unei amenzi poate fi o masura
adecvata, in principiu
(Adamczak c. Poloniei, nr. 25718/94; Minceva c. Bulgariei, precitata, §89).
Tot Curtea subliniaza, insa, ca impunerea
unei serii de amenzi in cuantum
ridicat
poate
fi, in unele cazuri, contrara intereselor copilului,
acesta
fiind pus in situatia de a suporta deteriorarea situatiei financiare a parintelui rezident (D. c. Poloniei, nr. 8215/02).
Aplicand
aceste principii la situatia
normativa
din Romania, rezulta rara indoiala ca rigorile
CEDO sunt
satisfacute. in ce priveste
rapiditatea, aplicabilitatea practica şi eficienta
acestor
norme
juridice, apreciem ca instantele de judecata sesizate conform procedurii
prevazute
la art. 20 sunt apte
de a asigura solutionarea cauzelor si dispunerea
eventualelor sanctiuni
cu celeritate (de exemplu, pe calea unei ordonante presedintiale ), adaptand aceste
sanctiuni in functie
de situatia particulara
a partilor şi a copilului interesat. Apreciem ca sanctiunile contraventionale nu au acelasi efect
precum sanctiunile dispuse de instantele de judecata, intrucat niciuna dintre
parti
nu beneficiaza de sumele
platite de parintele
care nu se conformeaza obligatiei de ,,predare a copilului", ci acestea
se fac venit
la bugetele publice. Mai mult, cuantumul amenzilor este mult
prea ridicat, in opinia noastra, pentru a
asigura o eficienta
combatere a fenomenului alienarii parentale. Astfel, conform dispozitiilor Legii nr. 272/2004, sanctiunea pentru incalcarea
at. 27 alin. (2) este amenda intre 5.000
si 10.000 lei. Or, o amenda minima de peste 2.5 ori mai mare decat salariul mediu net
in
Romania 1 este
excesiv de oneroasa pentru
majoritatea populatiei, mai ales in conditiile in care aceasta
este aplicata chiar parintelui rezident,
cu care copilul
locuieste
efectiv.
Daca
asemenea
sanctiuni
ar fi aplicate,
apreciem
ca ar fi incalcat principiul interesului superior al copilului, intrucat
acesta
ar fi pus
in situatia de a
suporta deteriorarea situatiei patrimoniale a parintelui care il intretine efectiv. Nu in ultimul
rand, trebuie subliniat ca agentul constatator va fi constrans de limitele
sanctiunilor asa cum acestea sunt stabilite de lege, fara a putea cobori sub sau urea peste ele in functie de situatia
financiara a parintelui care işi incalca obligatiile, dar şi de alte particularitati ale spetei, in concluzie, pentru motivele de mai sus, apreciem ca art. 27 alin. (2)
din Legea nr. 272/2004 nu acopera conduita
parintilor care impiedica
parintele nerezident sa aiba relatii personale
şi contacte
directe cu copilul. Totodata, apreciem
ca
masura
sanctionarii contraventionale
nu
este
cea mai adecvata pentru a determina
o schimbare de conduita a parintelui rezident, mai ales in varianta
actuala cu sanctiuni pecuniare foarte ridicate.
ref.[ngo3758]
Colectivul ARPCC
Dupa cum ma asteptam, pe principiul "Nu ne dam de lucru singuri", Politia Romana interpreteaza in interes propriu prevederile legale. Mai mult de atat, isi permite sa se pozitioneze chiar impotriva sanctiunilor ce ar putea fi aplicate unui parinte alienator. "Daca parintele alienator ar plati o amenda s-ar diminua situatia financiara a minorului". Politia refuza sa aibe in vedere ca tocmai actiunile parintelui alienator conduc la deteriorarea situatiei financiare a minorului. Caracterul de repetabilitate a acestor fapte ar trebui sa conduca la pierderea custodiei minorului de catre parintele alienator, sau chiar decaderea acestuia din drepturile parintesti. Daca Dreptul Penal ar functiona dupa acest principiu, sustinut de Politia Romana, ar insemna ca in cazul in care, de exemplu, o talharie urmata de moartea victimei este comisa de un parinte care afirma ca a savarsit fapta pentru a-si hrani copilul, acesta sa nu fie pedepsit, pentru ca s-ar deteriora situatia financiara a minorului.
RăspundețiȘtergereDaca tocmai Politia, care este garantul respectarii legii, adopta astfel de pozitii, la ce anume sa ne mai asteptam?
Tot Politia afirma ca sanctionarea nu este buna, dar nu spune si care ar fi rezolvarea!
E mai usor sa distrugi decat sa construiesti!
O propunere de lege ferenda, a facut sau intentioneaza sa faca Politia Romana pentru diminuarea fenomenului alienarii parentale?
Sau, avand in vedere consecintele negative ale alienarii parentale asupra psihicului copiilor, Politia isi protejeaza pepiniera de viitori infractori (violenta, consum de droguri, etc)?
Sau semnatarul raspunsului este chiar el un parinte alienator si in masura in care ii permite fisa postului, isi protejeaza actiunile proprii?
Ne-a dezamagit si pe noi raspunsul Politiei Romane care afirma ca "vai nu puteam sa amendam parintele pentru ca amenda e prea mare" si mai bine "sadem frumos" si pasam responsabilitatea catre instante (omitand sa vedem ca o actiune in justitie dureaza luni-ani de zile situatie in care copilul continua sa fie abuzat).
RăspundețiȘtergere