S-a renunțat de mult la opinii incorecte despre bilingvism,
precum ideea că un copil ce învață din fragedă copilărie o a doua limbă se
dezvoltă mai greu sau că va confunda cele două limbi. Uneori, copiii micuți pot
utiliza termeni din ambele limbi, dar diferențierea între acestea apare în mod
natural. Cât despre dezvoltarea mai anevoiasă (ideea că acei copii ce învață
simultan și limba maternă și o a doua), adevărul este de fapt la polul opus: copiii
bilingvi se dezvoltă mai rapid și mai complex.
De aceea, majoritatea specialiștilor în creșterea și
educația timpurie încurajează părinții ce doresc să învețe de mic copilul
două limbi. Copilul este perfect capabil să asimileze o nouă limbă de la 3
ani, o vârstă bună, deoarece învățarea se face de fapt mult mai ușor decât mai
târziu (de exemplu când începe școala).
De fapt, copilul poate învăța simultan două limbi încă de la
început sau o poate învăța pe a doua de la vârsta de 1 an, odată cu
achiziționarea unei părți a limbajului matern. Învățarea unei a doua limbi
devreme are multiple avantaje, în afară de cel evident – copilul care învață
timpuriu va dezvolta abilități superioare de comunicare în limba respectivă.
Ce avantaje are un copil bilingv:
Copiii bilingvi se exprimă mai bine, oral sau în scris, în
ambele limbi! Așadar, un copil bilingv comunică de fapt mai bine și în
limba maternă decât cel monolingv! În plus, învățarea la vârstă
fragedă înseamnă vorbirea limbii străine cu ușurința nativilor (mai târziu
există probleme în învățarea pronunției).
A învăța timpuriu două limbi stimulează capacitățile
cognitive ale copilului. Copiii bilingvi au o memorie, o atenție și o
înțelegere mai bine dezvoltată decât cei care au învățat doar limba maternă.
În plus, studiile arată că cei bilingvi dezvoltă o gândire
mai flexibilă, fiind capabili să treacă de la o sarcină cognitivă la o alta
cu ușurință și să proceseze și înțeleagă mai rapid informații complexe. Acești
copii au creierul mai agil.
O limbă străină presupune contactul cu o cultură diferită de
cea proprie (chiar dacă similară). Astfel, copiii bilingvi sunt deschiși spre
diferențe, spre diversitate.
Gândirea și perspectiva copiilor este
influențată de cunoașterea a două limbi încă din perioada preșcolară. Iată un
rezultat interesant al unui studiu efectuat la Universitatea Concordia: un
copil bilingv are altă perspectivă asupra lumii decât unul ce a învățat doar
limba maternă. Mai exact, copiii mici tind să privească totul ca fiind
pre-existent; caracteristicile, trăsăturile, preferințele cuiva, limba –
copilul percepe toate acestea ca fiind înnăscute și neschimbate. Dimpotrivă, un
copil bilingv privește aceste aspecte ca fiind învățate și deci ca putând fi
schimbate. Astfel, acest copil știe că o persoană este cum este prin
ceea ce învață și nu pentru că așa s-a născut. Aceasta este o
diferență interesantă în gândire între copiii ce știu două limbi și cei care
știu doar limba maternă.
Alte studii mai arată că bilingvismul încetinește
îmbătrânirea cerebrală, menținând creierul mai activ și chiar întârzie
cu câțiva ani declanșarea bolii Alzheimer.
Colectivul ARPCC
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Va multumim pentru comentariul dvs. Acesta va fi moderat in cel mai scurt timp posibil.
Politica sitului nu permite schimbul de adrese de e-mail, limbajul licentios sau atacul la persoana.
Colectivul ARPCC